اميد رئيس دانا: توصيف فيلم «ابد و يک روز» با سازهاي ايراني جذابتر ميشد
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۲۷۹۳۷
خبرگزاري آريا - «ابد و يک روز» به کارگرداني «سعيد روستايي» يکي از فيلمهاي پرفروش و تحسينشده سال 95 بود که در ميان بينندگان و اهالي سينما بازتابهاي زيادي داشت. اين اثر در جشنواره فيلم فجر هم موفق به کسب جوايز متعددي شد. موسيقي فيلمسينمايي ابد و يک روز ساخته «اميد رئيس دانا» بود و به تازگي آلبوم قطعات اين مجموعه از سوي شرکت «ترانه شرقي» و «پرده موسيقي» به بازار عرضه شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
*پيش از بحث آلبوم براي ما بگوييد که حضورتان در پروژه فيلمسينمايي «ابد و يک روز» چطور شکل گرفت؟زماني که فيلمنامه اين کار نوشته بود از طريق آقاي «سعيد ملکان»، تهيهکننده فيلم، با پروژه آشنا شدم. ابد و يک روز فيلمنامه محکمي داشت و از همان بار اول که خواندم دوست داشتم و به موسيقياش فکر کردم. معمولاً آهنگساز پس از تدوين وارد پروسه فيلم ميشود ولي در ابد و يک روز شرايط تفاوت داشت. از زماني که فيلمنامه مکتوب وجود داشت درگير کار شدم و چند مرتبه سر صحنه رفتم و هنگام مونتاژ هم حضور پيدا کردم.
*چرا موسيقي اين کار صرفاً با سازبندي ايراني بود و کلاً فضاي کلاسيک نداشت؟به نظرم فضاي فيلم ميطلبيد که موسيقي با سازهاي ايراني استفاده شود. به همين دليل از کمانچه و عود و رباب به عنوان سازهاي محوري استفاده کردم. در پسزمينه هم از سازهاي الکترونيک استفاده کردم و به نظرم توصيف فيلم با سازهاي ايراني جذابتر ميشد.
*اما به نظر من در سکانسهايي که اضطراب، ترس يا تنشها را نشان ميدهد ميشد فضاي موسيقي الکترونيک يا کلاسيک غالب باشد تا آن حسها بهتر در موسيقي متن نشان داده شود.اصولاً براي چنين صحنههايي در سينما و بيان اين حسها از سازهاي الکترونيک يا سازهاي غربي استفاده ميکنند. اما من دوست داشتم اين اتفاق رخ ندهد. ميخواستم به زعم خودم کاري کرده باشم که قبلاً کمتر تجربه شده باشد و اين حرکت را دوست داشتم. تصور من اين است که سازهاي ايراني توان القاي همه حالات را در فيلم دارند.
*جدا از بحث آهنگسازي، اين فيلم شما را درگير کرد؟ چون بعضيها گفتند که ابد و يک روز واقعي و باورپذير نبود.زماني که فيلمنامه را خواندم به آقاي ملکان گفتم دليل استحکام فيلمنامه در واقعيبودن آن است. اتفاقات به شدت واقعي و ديالوگها و شخصيتپردازيها کاملاً درست بود. به نظر من ابد و يک روز فيلم محکم و واقع گرايانه است. اگر کسي بگويد ابد و يک روز واقعي نيست کم لطفي ميکند چون آدمهاي ابد و يک روز نمونه بيروني در جامعه ما دارند. پس از اينکه فيلم تدوين شد و نسخه اوليه را ديدم به نظرم همه چيز تميز و محکم از آب در آمده بود. من با لحظه لحظه فيلم همذاتپنداري ميکردم و به همين دليل مخاطبان هم با اين فيلم ارتباط برقرار کردند. مخاطبان عام و مخاطبان خاص و داوران جشنواره هم اين کار را دوست داشتند و همه جوايز را درو کرد.
*در جريان فيلم تصميم نداشتيد از خواننده بهرهمند شويد؟براي اين فيلم اصلاً به خواننده فکر نکردم و لازم هم نداشت. من شخصاً موافق استفاده از صداي خواننده در فيلم نيستم. در کارهايي که تا کنون انجام داده به ندرت اين اتفاق رخ داده است. ترجيح ميدهم با موسيقي سازي، آهنگسازي فيلمها را انجام دهم.
*دليل اينکه موافق استفاده از صداي خواننده نيستيد چيست؟موسيقي يک اتفاق پس زمينه در فيلم است اما صداي خواننده باعث ميشود تا موسيقي جلب توجه کند. من با جلب توجه کردن موسيقي در فيلم موافق نيستم و به نظرم بايد در پس زمينه باشد و کارش را در آن بخش انجام دهد. ضمن اينکه فيلمي مثل ابد و يک روز آنقدر واقعگرايانه بود که نميخواستم با صداي خواننده به اين واقعيت خدشه وارد شود. تصور ميکنم اگر خواننده وارد کار ميکرديم يک مقدار براي پروژه گل درشت بود.
*اتفاقاً برخي فعالان سينمايي اعتقاد دارند ورود خواننده باعث تبليغ براي فيلم ميشود.من اينطور فکر نميکنم. ممکن است چنين اثري داشته باشد اما به نظرم خود فيلم بايد حرف بزند نه اينکه با صداي خواننده بخواهيم گفتههايش تقويتش کنيم. ممکن است شرايط طوري باشد که بتوان در تيتراژ از صداي خواننده استفاده کرد اما در برخي موارد خاص اگر فضاي فيلم به آهنگساز ديکته کند ميتواند، از اثر باکلام استفاده کند.
*چه شد که تصميم گرفتيد موسيقي ابد و يک روز را در قالب آلبوم منتشر کنيد؟قصد نداشتم موسيقيهاي اين فيلم را به صورت آلبوم منتشر کنم اما بازخوردهاي مثبت زيادي گرفتم و خيليها دوست داشتند اين موسيقي را داشته باشند. همين پيگيري و بازخوردها باعث شد تا تصميم به انتشار آلبوم موسيقي ابد و يک روز بگيرم. آقاي «اميرعباس ستايشگر» ناشر آلبوم و از دوستان خوب من هستند که پيشنهاد اين پروژه را به ايشان دادم و همکاري داشتيم. انتشار اين آلبوم با مشورت آقاي «حسام اينانلو» هم بود.
*اما کمي هم از کارهاي خودتان براي ما بگوييد و مهمترين سوال من اين است که چرا در عرصه آهنگسازي سينما حضورتان اينقدر کمرنگ است؟ در حالي که سابقه همکاري با کارگردانان مطرحي نظير «رخشان بنياعتماد» و «کيانوش عياري» و... را داريد.درست ميگوييد چون يک مقدار گزيده کاري ميکنم و ترجيح ميدهم هر پروژهاي را انجام ندهم و کارهايي که با روحيه خودم سازگارتر است را انجام ميدهم. از سال 76 آهنگسازي سينما را آغاز کردم و اولين تجربه من با آقاي ابوالفضل جليلي در فيلمسينمايي «دان» بود. سپس در فيلم «زير پوست شهر» با خانم رخشان بنياعتماد همکاري کردم. در ادامه چند تجربه با آقايان کيانوش عياري و داودنژاد داشتم. پناهبرخدا رضايي، بهرام توکلي و حميد چارکچيان و... ساير کارگرداناني هستند که با آنها همکاري داشتم و مجموعاً بيش از 70 عنوان کار فيلم و سريال و مستند انجام دادهام. تمرکز من بيشتر روي موسيقي فيلم بوده و نميدانم دليل کمرنگ ديده شدنم چيست!
*صفحه اينستاگرامتان راهم که نگاه ميکردم متوجه شدم کلاً اهل فضاي مجازي و حضور در رسانهها و تبليغ براي آثارتان نيستيد.تا همين چند وقت پيش صفحه اينستاگرام هم نداشتم! و اين روند که شما اشاره کرديد در کارهايم وجود دارد ولي از اين به بعد ميخواهم حضور بيشتري در فضاي مجازي و رسانهها داشته باشم. البته شايد هم کملطفي رسانهها باشد!
*به غير از موسيقي فيلم و سريال و مستند تاکنون پروژه مستقل با خوانندهاي نداشتيد؟من با خوانندههاي محلي همکاري کردهام. همچنين با آقاي «حسين نوشب» يک پروژه انجام داديم که در مسکو ضبط شد و کنسرواتوار چايکوفسکي تهيهکنندهاش بود. يک کار در زمينه موسيقي ملي بود و اين پروژه هنوز ادامه دارد. در آينده کارهاي ديگري را هم در آنجا ضبط ميکنيم و قرار در روسيه منتشر شود. در ايران هم به زودي همکاري با خواننده خواهم داشت ولي هنوز به مرحلهاي نرسيده که جزئياتش را رسانهاي کنم.
*کلاً فکر ميکنم نگاهتان در آهنگسازي بيشتر به سمت موسيقي ايراني باشد تا موسيقي ارکسترال.ماهيت موسيقي فيلم، ارکسترال است و به ندرت پيش ميآيد که سازهاي ايراني در اين بخش وجود داشته باشد. من هم در فضاهاي ارکسترال کارهاي زيادي دارم ولي علاقه شخصيام اين است که موسيقي فيلم و ژانرهاي ديگر را هم با سازهاي ايراني تجربه کنم.
*و سوال آخرم در مورد سعيد روستايي کارگردان اين فيلم است. برخي منتقدان ابد و يک روز گفتند که موفقيت اين فيلم صرفاً يک اتفاق بوده اما شما درباره اين کارگردان چه نظري داريد؟ابد و يک روز پروژه کامل و خوبي بود که در يک مجموعه اتفاق افتاد. همکاري سعيد ملکان به عنوان تهيهکننده تأثير زيادي داشت تا فيلم ابد و يک روز به اين شکل توليد شود و ساير عوامل و خصوصاً بازيگران هم در اين موفقيتها تأثير داشتند. سعيد روستايي با استعداد است و قلم خوبي دارد و بايد منتظر باشيم فيلم بعدياش را بسازد. تا اينجا او نمره بالايي کسب کرده و اگر فيلم بعدي او هم خوب باشد ميتواند خودش را اثبات کند.
*نکته خاصي باقي مانده است؟از همکارانم در اين کار تشکر ميکنم. آقاي حسام اينانلو نوازنده کمانچه، آقاي محمدرضا پوستي نوازنده عود، آقاي علي توکلي نوازنده رباب، فيروزه رئيس دانا که دستيارم بود و از آقاي مازيار مرتاضيه صدابردار کار و آقاي رضا عسگرزاده براي مسترينگ کار تشکر ميکنم. همچنين از آقاي ستايشگر و پخش رها هم تشکر ميکنم.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۲۷۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پیشنهاد تمدید باشگاه قطری به لژیونر ۳۷ساله ایرانی
به گزارش "ورزش سه"، از ایرنا، امید ابراهیمی هافبک باتجربه فوتبال ایران، در ۳۷ سالگی نیز یکی از لژیونرهای موفق فوتبال ایران است. اگر به میزان دوندگی امید در این فصل از لیگ ستارگان قطر نگاهی بیندازید به این موضوع پی میبرید که او چه تلاشی در خط میانی باشگاه الشمال انجام داده و تا چه حد، مهره تاثیرگذاری بوده است.
آمار و ارقام هم نشان میدهد او در زمرهی دوندهترین بازیکنان لیگ ستارگان قرار گرفته و در این بخش میان ۱۰ بازیکن برتر حضور دارد. پویا اسبقی، سرمربی ایرانی الشمال درباره ابراهیمی میگوید:«امید به معنی واقعی یک فوتبالیست حرفهای است. او قبل از همه وارد تمرین میشود و بعد از همه کمپ را ترک میکند. دوندگی بالای او در زمین هرگز با سن و سالش همخوانی ندارد. هر فردی اطلاعی از سن امید نداشته باشد، فکر میکند او ۲۰ ساله است.»
الشمال که فصول قبل مدام در رفت و آمد میان لیگ ستارگان و دسته پایینتر بود، این فصل نتایج قابل قبولی به دست آورده و از هفتهها قبل بقای خود را در مسابقات مسجل کرده است. بدون شک یکی از دلایل وقوع این اتفاق، درخشش امید ابراهیمی است. همین موضوع سبب شده تا باشگاه الشمال از حالا علاقهمند به تمدید قرارداد با ابراهیمی باشد.
اسبقی، سرمربی الشمال در این باره میگوید: «دوست دارم تمام بازیکنان خارجی کنار ما بمانند، از جمله امید که رضایت کاملی از عملکرد او داریم. علاقه دارم امید یک فصل دیگر در الشمال باشد و به همین دلیل اگر اتفاق خاصی رخ ندهد او همچنان به فعالیتش در لیگ ستارگان قطر ادامه خواهد داد.»